مدتی پیش، یکی از فریلنسرهای همکار از من برای برندینگ مشاوره خواست و ما در نهایت وارد یک بحث دوستانه درباره تفاوت بین طراحی لوگو و برند شدیم.
این کارآفرین لوگوی زیبایی داشت اما از دیدگاه من برندی برای حمایت از آن نیست. در حالی که لوگو در کارتهای ویزیت، بروشور، وبسایت، خبرنامه ایمیل و بروشورهای چاپی او استفاده میشد، پیام، رنگها، حروف چاپی، طراحی و حتی صدای به کار رفته در مواد متناقض بود. وقتی لوگو را روی مواد بازاریابی او پوشاندم، نمیتوانستم بگویم هر کدام از قطعات متعلق به یک تجارت هستند.
لوگو نگار حرفه ای ترین سایت برای سفارش طراحی برند با 15 سال سابقه.
وقتی این مشاهدات را مطرح کردم، او استدلال کرد که لوگوی او برند اوست و پرسید: «لوگوی من روی همه چیز است. آیا این کافی نیست؟»
متأسفانه، هنگامی که از این سوال پرسیده می شود "تفاوت بین یک لوگو و یک برند چیست"، اکثر فریلنسرها و صاحبان مشاغل کوچک دقیقاً با همین سوال پاسخ می دهند: "آیا یک لوگو و یک برند یکسان نیستند؟"
خیر. لوگو و برند یکسان نیستند.
لوگو چیست؟
لوگو یک عنصر طراحی بصری به راحتی قابل تشخیص، تکرارپذیر است که اغلب شامل یک نام، نماد، رنگ های مشخص یا علامت تجاری است.
این یک نمایش سریع و بصری از یک نام تجاری است که SMART است - ساده، به یاد ماندنی، مناسب، قابل تغییر اندازه، بی زمان. لازم نیست به طور جادویی همه چیزهایی که یک نام تجاری نشان می دهد یا آنچه که یک شرکت به تنهایی انجام می دهد، به اشتراک بگذارد، زیرا صرفاً ابزاری است که برای اهداف شناسایی استفاده می شود.
یک لوگو به فروش نمی رسد، آن را شناسایی می کند... تنها از طریق ارتباط با یک محصول، یک خدمات، یک تجارت یا یک شرکت است که یک لوگو معنای واقعی پیدا می کند. معنا را از کیفیت چیزی که نماد آن است به دست میآورد، نه برعکس.»
- پل رند
یک لوگو تا زمانی که به بخشی جدایی ناپذیر از یک برند بزرگتر تبدیل شود و توسط دیگران با تعاملات و تجربیات شخصی با برند مرتبط شود، شروع به معنی دار شدن، بازتاب احساسات، یا ارتباط پیام خاصی نمی کند.
برند چیست؟
برند نقطه اوج هر تعامل، تجربه، تفکر و شیوه بازاریابی توسط یک شخص یا کسب و کار است.
از دیدگاه صاحب کسبوکار، یک برند شامل موقعیتیابی، پیامرسانی و ارتباطات، طراحی بصری، شخصیت مشتری/مشتری، صدا، بازاریابی و تبلیغات و حضور شرکت میشود.
از دیدگاه مخاطب، برند شهرت یک کسبوکار است که بر اساس احساسی که کسبوکار در آنها ایجاد میکند، تجربهشان از کسبوکار چگونه است، و چه فکری درباره کسبوکار دارند، ایجاد میشود.
به عبارت ساده، یک برند متشکل از هر تجربه ای است که یک مشتری، مشتری، فروشنده، شریک یا شخص دیگری با شما، کسب و کار، محصول یا خدمات شما، آنلاین، آفلاین یا حضوری، 24 ساعت شبانه روز و 7 روز در اختیار شما قرار داده است. هفته، 365 روز در سال.
اقدامات شما به عنوان یک صاحب کسب و کار آزاد، توسعه و رشد برند شخصی شما را هدایت می کند. همه چیز از نحوه صحبت شما در مورد برند خود و مطالبی که در رسانه های اجتماعی ارسال می کنید تا کپی وب سایت، طراحی وب سایت، حساب های رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، نحوه درک کسب و کار شما و نحوه نمایش آن در جهان را شکل می دهد.
خط پایانی: اگر برند خود را تعریف نکنید و از ارزشها و مأموریت آن حمایت نکنید، شخص دیگری آن را برای شما تعریف میکند – و ممکن است آنچه را که میشود دوست نداشته باشید.